Tartalom:
- Mit jelent az Amazon FBA?
- Az Amazon FBA-nek hátrányai is vannak
- Így néz ki egy klasszikus Amazon FBA üzleti folyamat
- Ezek a költségek kapcsolódnak az Amazon FBA-hoz
- Így működik az Amazon FBA
- Mennyi kezdőtőkére van szükséged Amazon FBA eladóként?
- Összegzés: Az Amazon FBA nem véletlenül a legnépszerűbb szolgáltatás az Amazon eladók körében
Az Amazon már régóta nem csupán egy olyan piactér, ahol az online óriás kizárólag a saját termékeit kínálja és értékesíti. Sokkal inkább egy olyan platformot biztosít, ahol kisebb eladók is megjelenhetnek és árusíthatják termékeiket. Az Amazonon eladott áruk több mint 50%-át így valójában nem maga a cég kínálja.A Sellerlogic platform szerint jelenleg körülbelül 1,9 millió aktív Amazon-eladó van világszerte – ebből 240.000 csak Németországban. Az Amazon-eladók körülbelül 90%-a az Amazon FBA-t használja értékesítési módszerként. Ez nemcsak a messze legnépszerűbb módja az Amazon használatának az eladók körében, hanem tökéletes üzleti modell is mindazok számára, akik saját online vállalkozást szeretnének indítani.
Szeretnéd megtudni, hogyan működik az Amazon FBA, milyen előnyöket kínál a program, milyen hátrányokat kell elkerülnöd, és hogyan lehetsz igazán sikeres Amazon FBA eladóként?
A következő cikkben pontosan ezt mutatjuk meg neked.
A lényeg röviden:
- Az Amazon FBA segítségével kényelmesen, akár otthonról, a konyhaasztal mellett is felépítheted az online vállalkozásodat.
- Bár az Amazon FBA programban rengeteg terhet levesz a válladról, egy stabil kezdőtőke nélkül hosszú távon nem érhetsz el sikereket.
- Bizonyos feltételek mellett az Amazon FBM, egy külső fulfillment szolgáltatóval, erős alternatíva lehet számodra.
Mit jelent az Amazon FBA?
Ahhoz, hogy megértsük, hogyan működik az Amazon FBA, először is tisztáznunk kell, mit is jelent valójában az Amazon FBA. Az FBA a “Fullfilment by Amazon” rövidítése. Fordításai például a következők lehetnek: „Teljesítés az Amazon által” vagy „Ügyintézés az Amazon által”.
Tulajdonképpen ezzel a cím jelentésének minden lényeges pontját el is mondtuk, hiszen itt a név valóban mindent elárul. Az Amazon az FBA eladók számára a napi teendők nagy részét elvégzi. Ilyenek például:
- Az áruk átvétele, ellenőrzése és raktározása
- A rendelések fogadása és a megfelelő megrendelések kiszállítása
- A visszáruk kezelése
- Minden fontos ügyintézés az ügyfélszolgálat területén
Csak akkor irányítja az Amazon a vásárlókat közvetlenül hozzád, ha az Amazon munkatársai valóban nem tudnak tovább segíteni. Azonban még ebben az esetben is az Amazon gondoskodik a kapcsolatfelvételről, és arról, hogy a kommunikáció barátságos és tárgyilagos alapokon történjen.
Az Amazon FBA programot valóban egy átfogó szolgáltatásnak lehet nevezni. Ez különösen akkor előnyös számodra, ha nincsenek nagy helyiségeid saját raktár vagy iroda számára. Ha ugyanis a raktározástól kezdve a szállításon át egészen az ügyfélszolgálatig mindent magadnak kellene intézned, azt legfeljebb a kezdeti szakaszban és alacsony forgalom mellett tudnád egy egyszemélyes vállalkozásként megvalósítani.
Ezekkel az előnyökkel jár az Amazon FBA
Az Amazon FBA számos előnnyel jár. Összegyűjtöttük neked a legfontosabb tényezőket.
Amazon Prime
Ott van például a Prime-szállítás. A jól ismert és népszerű Prime-logó valósággal vonzza a vásárlókat. A legtöbb ügyfél ezzel a logóval egy különleges minőségi ígéretet társít. Ez a logó jelentősen növeli a termékeid, a márkád és a te irántad, mint eladó iránti bizalmat.
Hogy ez a logó milyen fontos sok vásárló számára, azt az is mutatja, hogy a termékkeresés során lehetőség van kifejezetten Prime-logóval ellátott termékekre szűrni. Ahhoz azonban, hogy megkapd ezt a logót, bizonyos követelményeket kell teljesítened – például egy meghatározott szállítási sebességet kell biztosítanod.
Ha Amazon FBA-eladó vagy, ezek a követelmények alapvetően teljesülnek. Ez azt jelenti, hogy a logóval együtt az ügyfelek bizalmát is megszerzed.
Raktározás és szállítás az Amazon által
Az online kereskedők számára a termékek raktározása és szállítása két olyan feladat, amely rengeteg időt és erőforrást igényel. Ha önálló vállalkozóként ezeket a feladatokat magadnak kellene elvégezned, az önmagában teljes munkaidős feladat lenne – különösen akkor, ha egy igazán sikeres és nyereséges vállalkozást szeretnél felépíteni.
Amazon FBA eladóként azonban ezen a ponton hátradőlhetsz. Egyszerűen elküldöd az árudat az általad kijelölt Amazon raktárba. A raktározást és a szállítást az Amazon elvégzi helyetted – természetesen egy megfelelő költségtérítés ellenében.
A készletkezelés
Egy egyszerű kattintással megtekintheted, hogy milyen az aktuális készletállományod, és ennek alapján a megfelelő időben elvégezheted a szükséges utánrendeléseket. Ennek az az előnye, hogy nagyon kicsi az esélye annak, hogy kifogynál a készletből.
Teljesen kifogyni a készletből egy olyan veszély, amelyet sok kezdő az online üzletben teljesen alábecsül. Hiszen első pillantásra ez jónak hangzik: ha kifogytál a készletből, az azt jelenti, hogy a terméked annyira sikeres volt, hogy a vásárlók szó szerint elkapkodták az összes árukészletedet.
Ez részben igaz is. Azonban ez egy komoly veszélyt is rejt magában. Ha a terméked ilyen nagy keresletet generált, az egyértelműen azt mutatja, hogy van rá igény. Azonban az Amazonon gyakorlatilag nincs olyan termék, amit ne kínálnának más eladók is kisebb módosításokkal már a kezdetektől fogva.
Ha éppen nem tudod kínálni a termékedet, a potenciális vásárlók egyszerűen a konkurenciádnál fogják megvásárolni, amire szükségük van. Ha a konkurensed terméke elnyeri a tetszésüket, jó értékeléseket fog kapni, ami pedig befolyásolhatja a keresési találatok rangsorolását a jövőben.
Ha több napra vagy akár hetekre is teljesen kifogysz a készletből, az biztosan jelentősen visszavet majd a márkád népszerűségének terén.
Éppen ezért olyan fontos, hogy Amazon FBA-ügyfélként rendszeresen figyelemmel kísérd a készletállományt. Az Amazon készletkezelési rendszere az FBA-program keretében azonban ezt egy nagyon egyszerű feladattá teszi.
Ügyfélszolgálat
Az ügyfélszolgálat sok vállalkozó számára nem éppen a kedvenc feladatok közé tartozik. Időigényes, és általában nem hoz új ügyfeleket, hiszen itt már meglévő vásárlók problémáival kell foglalkozni. Ha olyan termékeket árulsz, amelyeket nem kell rövid időn belül lecserélni, eleve nehéz a vásárlókból visszatérő ügyfeleket csinálni. Éppen ezért sok Amazon-eladónak az ügyfélszolgálat nem tartozik a legfontosabb feladatai közé.
Ilyenkor az Amazon ügyfélszolgálati központja igazi megkönnyebbülést jelent sok FBA-eladó számára, mivel átveszi ezt a kevésbé kedvelt feladatot.
Nemzetközi piacokat hódítasz meg
Amazon FBA eladóként lehetőséged van arra, hogy termékeidet külföldi Amazon piacokon is kínáld. Ez további nemzetközi piacokat nyit meg számodra, amelyeket FBA-szolgáltatás nélkül nagyon nehéz lenne elérned.
Az Amazon FBA-nek hátrányai is vannak
Valóban, az Amazon FBA programnak vannak hátrányai is az eladók számára. Ezeket érdemes legalább ismerni, hogy el tudd dönteni, mennyire zavarnak téged ezek a hátrányok.
Ügyfélszolgálat:
Attól függően, hogyan nézzük, az, hogy az Amazon teljesen vagy nagyrészt átveszi az ügyfélszolgálatot, lehet előny is, de hátrány is. Egy jó ügyfélszolgálat ugyanis segíthet abban, hogy erősebb kapcsolatot alakíts ki a vásárlóiddal.
Még ha nem is romlandó vagy gyorsan cserélendő termékeket árulsz, idővel valószínűleg több terméket is kínálni fogsz. Ha azt szeretnéd, hogy a vásárlóid pozitív élményt társítsanak hozzád, és szívesen vegyenek más termékeket is a márkádtól, elengedhetetlen a jó, személyre szabott ügyfélszolgálat.
Ebből következik, hogy a negatív véleményeket gyakran nem azért írják, hogy az eladót vagy a terméket rossz színben tüntessék fel. A legtöbb esetben a vélemény azért születik, mert a vásárló negatív tapasztalatot szerzett, és ezt osztja meg.
Minden ilyen negatív tapasztalat egyben egy fejlesztési javaslat is számodra. Ha például több vásárlótól azt a visszajelzést kapod, hogy a termékednek van egy gyenge pontja, amely különösen könnyen sérül, az segíthet abban, hogy tovább javíts a terméked minőségén.
Ahhoz, hogy ez működjön, fontos, hogy komolyan vedd a kritikákat, és ne érezd úgy, hogy támadásként vagy fenyegetésként érnek. Első lépésként el kell fogadnod őket. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha rendszeresen figyelemmel kíséred a vásárlóid értékeléseit és megjegyzéseit.
A költségek
Egy olyan átfogó szolgáltatás, mint az Amazon FBA program, mindig költségekkel jár, és ezek az Amazon esetében nem éppen olcsók. Vannak azonban alternatívák, például harmadik fél által nyújtott teljesítési szolgáltatások, amelyek hasonló színvonalú szolgáltatást kínálnak, gyakran jóval kedvezőbb áron.
Ez viszont nem minden terméknél előnyös. Fontos tisztán látni, hogy mely termékeket érdemes az Amazon FBA programban kínálni, és melyeknél lehet jobb választás egy másik megoldás, például az Amazon FBM program.
Jó tudni
Az e-kereskedelem is kínál alternatívát az Amazon FBA klasszikus szolgáltatásaival szemben. Az eCommerce Logistic Centerünkben az „eCommerce Logistics” keretében nagyjából ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtjuk, mint amelyeket az Amazon az FBA eladóknak kínál. Szívesen megmutatjuk egy személyes konzultáció során, hogy milyen előnyöket kínálunk, és hogyan használhatod ki az eCommerce Logistics lehetőségeit a vállalkozásod számára.
Így néz ki egy klasszikus Amazon FBA üzleti folyamat
Az Amazon FBA folyamata egy kicsit olyan, mint egy körforgás. Először megrendeled a termékeidet a gyártódtól, majd a szállítód segítségével az Amazon raktárába szállíttatod őket. Amint megérkeznek, a termékeket betárolják. Ezután minőségellenőrzésre és a címkék ellenőrzésére is sor kerül. Ha szükséges, a termékeket újracímkézik.
A következő lépésben megérkeznek a vásárlóid rendelései. Az Amazon ezután becsomagolja a termékeidet, és a saját szállítási hálózatán keresztül közvetlenül a vásárlóknak küldi el azokat.
Ha minden a terv szerint halad, a vásárló kifizeti a terméket, és az Amazon FBA program költségeinek levonása után a bevételedet jóváírják. Ha reklamáció érkezik, a visszaküldött terméket az Amazon raktárában ismét megvizsgálják, és újracímkézik az újbóli értékesítéshez (például ha a visszaküldés oka az volt, hogy a termék nem tetszett, vagy a ruhadarab nem volt megfelelő méretű, vagy hasonló esetekben).
Ha panasz vagy kérdés merül fel, az Amazon ügyfélszolgálati központja lép közbe. Csak akkor irányítják a vásárlót hozzád, mint eladóhoz, ha az ügyfélszolgálat munkatársai már nem tudnak megfelelő megoldást kínálni.
Ezek a költségek kapcsolódnak az Amazon FBA-hoz
Ahogy már említettük, az Amazon természetesen nem kínálja ingyen ezeket a szolgáltatásokat. Az alábbi folyamatos költségekkel kell tehát számolnod Amazon FBA eladóként:
Az Amazon-eladó szerződés
Az Amazonon kétféle eladói fiók közül választhatsz. Az egyik az egyéni eladói fiók, ahol eladott termékenként 0,99 eurós díjat kell fizetni. Ezen kívül nincs további alapdíj.
Ha azonban valóban jövedelmező online vállalkozást szeretnél felépíteni, ez a típusú fiók nem igazán alkalmas. Például 1.000 eladás esetén ez a fiók 999 euróba kerülne neked.
Ezzel szemben a professzionális eladói fiók esetében 39 eurós havi alapdíjat kell fizetni. Ez azt jelenti, hogy már a 40. eladástól kezdve a professzionális fiók a kedvezőbb megoldás.
Eladási díjak
Az alapdíjon vagy az eladott termékenkénti díjon felül, amelyet korábban bemutattunk, az Amazon eladási díjat is felszámít. Ennek pontos összege attól függ, hogy az általad eladott termék melyik termékkategóriába tartozik.
A pontos eladási díjakról ebben a listában találhatsz további információt.
Az eladási díj mértéke a termék eladási árának százalékos arányában kerül kiszámításra. Ezt a díjat az eladói fiók használati díján felül számítják fel.
Raktározási költségek
A raktár működtetése jelentős költségekkel jár, amelyeket az Amazon természetesen áthárít az eladókra. Az igazságos díjszabás érdekében az Amazon kiszámítja az általad ténylegesen igénybe vett raktárterületet, és ennek alapján számlázza ki a raktározási díjat.
A legtöbb terméktípus esetében, ha egy termék több mint 331 napig van raktáron, további hosszú távú tárolási díjat kell fizetni. Ez azonban nem minden termékcsoportra vonatkozik.
Így működik az Amazon FBA
Most már tudod, mi is tulajdonképpen az Amazon FBA és hogyan működnke a folyamatok az Amazon FBA programban. Már csak az a kérdés, hogyan válhatsz te is ennek a nagy programnak a részévé. Itt lépésről-lépésre megmutatjuk, hogyan építheted fel a saját online vállalkozásod és hogyan profitálhatsz a Fulfillment by Amazon programjából.
Kezdj el értékesíteni a világ legnagyobb online piacterén
Ahhoz, hogy eladó légy az Amazonon, először létre kell hoznod a saját vállalkozásodat, és el kell indítanod a piacon. Hogy ez pontosan hogyan működik, azt egy másik helyen már részletesen leírtuk.
Ha minden fontos előkészület megtörtént és a vállalkozás be van jelentve, akkor kezdődhet a tényleges munka.
Találd meg a megfelelő termékeket a vállalkozásodhoz
Mindenek előtt meg kell találnod a megfelelő terméket a vállalkozásodhoz. Rengeteg útmutató található az interneten, amelyek különféle ötleteket adnak a termékkereséshez. A legtöbb azt javasolja, hogy olyan termékeket keress, amelyek még nem léteznek ebben a formában, vagy amelyeket eddig nem vásároltak nagy mennyiségben.
Ezen a ponton szeretnénk eloszlatni egy illúziót: az a termék, amit még senki sem fedezett fel, de a piacra kerülés után azonnal hatalmas siker lesz, gyakorlatilag már nem létezik. Az Amazonon jelenleg millióféle terméket árulnak, és gyakorlatilag nincs olyan, ami ezen a hatalmas online piactéren ne lenne elérhető. Ha mégis akadna valami, ami még nem létezik, annak általában az az oka, hogy nincs rá kereslet.
Ha igazán sikeresen szeretnél elindulni Amazon FBA eladóként, olyan terméket kell keresned, amely már most is jól teljesít, és amelyet sokan és szívesen vásárolnak. Ezután arra kell fókuszálnod, hogy hogyan tudnád ezt a terméket tovább fejleszteni vagy javítani.
Ilyeneket például a terméket valóban megvásárló vásárlók kommentjeiben és értékeléseiben találhatsz. Ha sikerül egy már eleve sikeres terméket még jobbá tenned, és ezzel jobban kielégítened a vásárlók igényeit vagy megoldanod egy problémájukat, mint a konkurenciád, akkor megtaláltad egy igazán sikeres termék lehetőségét.
További információt a tökéletes termékválasztásról az Amazon eladóknak szóló termékkeresési alaptanfolyamunkban találsz.
Kezdj el keresni egy megbízható beszállítót
Megtaláltad a terméket, amit a jövőben értékesíteni szeretnél. Most meg kell találnod a megfelelő gyártót és beszállítót. A coaching programunk résztvevőinek többsége Kínában vagy Törökországban gyártatja termékeit. Mindkét piacnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.
Míg Törökország földrajzilag sokkal közelebb van, így a szállítás jóval olcsóbb és gyorsabb, addig a termelési költségek Törökországban gyakran magasabbak, mint Kínában. Ezzel szemben a Kínából érkező áruk lényegesen hosszabb idő alatt jutnak el az Amazon raktárába, és jelentősen magasabb szállítási költségekkel járnak.
Ahhoz, hogy megtaláld a megfelelő gyártót a termékeidhez, néhány összehasonlító mintára lesz szükséged. Ehhez rendeld meg a kívánt terméket több gyártótól, majd hasonlítsd össze a minőséget, a kezelhetőséget, a megjelenést és általánosságban az egyes minták által keltett benyomásaidat. A választás általában arra a gyártóra esik, amelyik a legjobb ár-érték arányt kínálja.
Fejleszd ki a saját márkádat
Gyakran előnyös, ha már az elején tudod, milyen irányba szeretnéd terelni a vállalkozásodat. Szeretnél egy adott témakörön belül maradni, és azt a lehető legsikeresebben kihasználni, vagy nem számít, hogy milyen területről származnak a termékeid, amíg sikeresek?
Ez határozza meg, mennyi energiát érdemes a márkaépítésbe fektetned. Ha például úgy döntesz, hogy a termékeidet a főzés, a konyha vagy a grillezés témakörébe szeretnéd pozicionálni, akkor mindenképp érdemes egy saját márkát kialakítanod.
Egy logó, amely illik a termékcsoportodhoz, ugyanolyan fontos, mint egy jól csengő szlogen vagy legalább egy jó márkanév. A logót és a márkanevet elküldheted a gyártódnak, hogy azokat közvetlenül a termékekre helyezze.
Ha már az elején tudod, hogy mindenféle termékkategóriából szeretnél termékeket kínálni, természetesen így is fejleszthetsz egy márkát. Azonban a márka felismerhetősége és jelentősége nem lesz olyan kiemelkedő, mint ha azonos termékcsoportból származó termékpalettád lenne.
Küldesd a termékeket az Amazon raktárába
A termékek szállítását az Amazon raktárába a gyártód és beszállítód intézi – neked csak arra kell ügyelned, hogy a szállítmány a megfelelő Amazon raktárba érkezzen.
Most már csak a termékeidet kell beállítanod, hogy elkezdhesd az értékesítést
Feltöltöd a termékeidet az Amazon eladói fiókodba, megadod a termék adatokat, és mellékeled a termékfotókat, -videókat, valamint a termékleírást.
Mennyi kezdőtőkére van szükséged Amazon FBA eladóként?
Ebben a kérdésben erősen megoszlanak a vélemények. Egyes tanácsadók szerint egy Amazon FBA vállalkozást akár saját tőke nélkül, vagy csak nagyon kevés tőkével is el lehet indítani. A probléma ezzel az, hogy megfelelő saját tőke nélkül nincs lehetőséged elegendően nagy mennyiségű terméket beszerezni már a kezdetektől. Csak nagyobb darabszámokkal tudsz olyan jó árakat elérni, amelyekkel az értékesítés során optimális nyereséghányadot érhetsz el.
Ahhoz, hogy már az elejétől biztosítsd a sikerhez szükséges feltételeket, érdemes legalább 10.000–20.000 euró saját tőkével rendelkezned. Minél több tőkével vágsz bele, annál gyorsabban érhetsz el valódi pénzügyi sikert, és annál nagyobb az esélyed arra, hogy körülbelül 12 hónap alatt pénzügyileg függetlenné válj.
Összegzés: Az Amazon FBA nem véletlenül a legnépszerűbb szolgáltatás az Amazon eladók körében
Az Amazon FBA egy olyan program, amely megkönnyíti számodra, hogy a főállásod mellett egy sikeres Amazon-online vállalkozást indíts. Mivel itt a ráfordított idő jóval kevesebb, mint egy olyan vállalkozás alapításánál, ahol az összes feladatot kezdetektől magadnak kell csinálnod, továbbra is élvezheted egy stabil állás pénzügyi biztonságát, miközben megteremted a lehetőséget a pénzügyi függetlenségre.
Amikor a vállalkozásod már olyan jól működik, hogy feladhatod a jelenlegi munkádat, minden lehetőséged meglesz arra, hogy tovább építsd a vállalkozásodat és egyre nagyobb sikereket érj el. Az általunk kínált különböző coaching programok keretében végigkísérünk az Amazon FBA-út minden egyes állomásán, és segítünk megtalálni a számodra legideálisabb utat az online vállalkozásodhoz.